This exhibition joins two groups of works: an installation of images printed on paper sheets and a series of medium and large format paintings.

The Atlas of Andean Modernism is a research project that explores the historical narratives about the modernisms that emerged in the Andean region. It consists of the chronological organization of images of artworks that have been used to illustrate panoramic publications about modern art in the region. Seeing it unfolded, one can read certain trends, see the changes in the sensibilities of artists through time, and, with some attention, one can look beyond the typecasting and the structuring into which most historical narratives fall to find heterogeneity, contradictions and the utopian potential of cultural production.

The paintings hanged above the installation are made from photographs and engravings of archaeological explorations in Peru around the turn of the 19th century. All of them show ground views and imply the abrupt (even violent) connection with an underground world where the past lies. After all, academic curiosity, looting and revaluation projects are some of the engines that have driven modern cultural production in the region.

The Atlas of Andean Modernism has been produced thanks to an artistic research grant from MoMA's Cisneros Institute, and part of the project was developed during an art residency at the Delfina Foundation in London sponsored by Artus.

Esta exposición superpone dos grupos de obras: una instalación de imágenes impresas en hojas A4 y una serie de pinturas de mediano y gran formato.

El Atlas del modernismo andino es un proyecto de investigación que explora las narrativas históricas sobre los modernismos surgidos en la región andina. Consiste en la organización cronológica de imágenes de obras que se hayan usado para ilustrar publicaciones panorámicas sobre el arte moderno en la región. Al verlo desplegado, uno puede leer ciertas corrientes que atraviesan la producción plástica, ver los cambios en las sensibilidades de sus artistas, y, con un poco de atención, mirar más allá del encasillamiento al que tienden la mayoría de las narrativas históricas para encontrar la heterogeneidad, las contradicciones y el potencial utópico de la producción cultural.

Las pinturas instaladas sobre el atlas están hechas a partir de fotografías y grabados de exploraciones arqueológicas de fines del siglo XIX y la primera parte del XX. Todas ellas muestran una vista de la superficie e implican la conexión abrupta con un mundo subterráneo donde se encuentra el pasado. Finalmente, la curiosidad académica, el saqueo y los proyectos de revalorización son algunos de los motores que han impulsado la producción cultural moderna en la región.

El Atlas del modernismo andino ha sido realizado gracias a una beca de investigación artística del Instituto Cisneros del MoMA, y parte del proyecto se desarrolló durante una residencia en la Fundación Delfina en Londres auspiciada por Artus.